The Psychology View

Study of Mind

The Psychology View

Study of Mind

درباره : اثر پروانه ای..یا پروانه ی آشوبگر

جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۲۸ ب.ظ

اثر پروانه ای


بال زدن چیز کوچکی مثل یک پروانه قابلیت به وجود آمدن طوفانی در جای دیگری از دنیا را دارد .

جمله بالا پیشگفتاری در باره اثر پروانه ای خواهد بود که در ادامه پست بیشتر درباره اش خواهید دانست...

اثر پروانه ای به فرایندی گفته میشود که توسط یک رفتار که میتواند مربوط به هر چیزی باشد مثل آب و هوا و یا بال زدن پروانه ای که حتی ناچیز به حساب میاید به انجام حرکت بزرگتری مثل ایجاد یک طوفان در جایی حتی دور تز از آن حرکت اولیه منجر میشود .

برای مثال : من با نوشتن این مطلب تغییری در رفتار خاننده ای ایجاد کردم که میتوانست در حال حاظر در جای دیگری از محیط وب در حال خواندن مطلبی دیگر باشد و اطلاعات دیگری را به دست میاورد که منجر به خرید یک کتاب جدید میشد . اما حال ممکن است به ویکی پدیا مراجعه کرده و بیشتر در این مورد بخواند و منجر به دیدن فیلمی در باره این موضوع شود . و به همین ترتیب با انتخاب راهی دیگر مسیر زندگی اش به همین طریق تغییر پیدا میکند همان طور که خودم با نوشتن این مطلب در حال انجام تغییر در زمان بندی خود شده ام .

اثر پروانه ای به پدیده ای گفته میشود که به دلیل حساسیت سیستم های آشوبناک به رفتار های اولیه صورت میگیرد . در اینجا سیستم آشوبناک برای مثال شرایط جوی کره زمین است که با بال زدن یک پروانه میتنواند تبدیل به طوفانی در نیویورک شود . و این بدان معنا است که تغییری جزئی ( تاکید بر انجام اتفاقی بزرگ توسط چیزی کوچک است اما همیشه اینچونه نیست و این برای آگاهی بیشتر در این باره است ) در شرایط اولیه میتواند نتایجی بزرگ و پیش بینی نشده ای در بر داشته باشد و این بنای نظریه اشوب است ( جیسون 1996 ) .


Butterfly
( برای مثال رفتار بال زدن پروانه : تغییر رفتار در بال زدن )

در نظریه آشوب ( بی نظمی ) اعتقاد یر آن است که نقاطی وجود دارند که تغییری کوچک در آنها منجر به تغییری بزرگ تر میشود مثل اجتماع , اقتصاد و ...

این ایده که پروا نه ای بتواند باعث تغییری بزرگ شود اولین بار در سال 1952 در فیلم نامه ای کوتاه به اسم آوای تندر اثر ری بردبری ( ری داگلاس بردبری شاعر و نویسنده آمریکایی ) مطرح شد .

حال نگاهی به نظریه اشوبگر یا بی نظمی بیاندازید : نظریه آشوب یا نظریه بی‌نظمی‌ها به مطالعه  سیستم های دینامیکی آشوب‌ناک می‌پردازد. سیستم‌های آشوب‌ناک، سیستم‌های دینامیکی‌ای غیرخطی هستند که نسبت به شرایط اولیه‌شان بسیار حساس‌اند. تغییری اندک در شرایط اولیهٔ چنین سیستم‌هایی باعث تغییرات بسیار در آینده خواهد شد. این پدیده در نظریهٔ آشوب به اثر پروانه ای مشهور است. ( گرفته شده از ویکی پدیا )

آشوب دقیقا به چه معناست : آشوب میگوید اگر حتی ذره ای کمی جا به جا شود همه چیز به بی نهایت میرود .

به هم خوردن بالهای یک پروانه کافیست تا ما با یک رفتار آشوبگر روبرو شویم..و این رفتار از ابتدا به سمت آشوبگری حرکت نمیکند بلکه سیستم از نقطه ای ناگهان به سمت بی نهایت میرود .

دانه های برف دارای ویژگی هایی به نام خود متشابهی هستند به معنی این که شکل کلی شان از جزئیاتی تشکیل شده که بسیار شبیه به این شکل کلی هستند . تعریف اصلی اشوب تعریف رفتار های سیستمهای مشخصی است که به طور جدی با شرایط اولیه شان حساس هستند . ( یعنی واکنش سیستم نسبط به انچه که در ابتدا رخ داده است هرچند کوچک باشد )

ادوارد لورنتز در دهه ۶۰ میلادی اعلام کرد که معادلات دیفرانسیل می توانند خاصیت فوق را داشته باشند. این ویژگی
اثر پروانه ای نام گرفت.

بیشتر بدانید : نظریه آشوب
اثر پروانه ای

نظرات (۵)

اقا یه سوال, این خط های آخر رو از کجا دزدیدی که پس زمینه نوشته هاش خاکستریه؟

برا چی منبع نزدی در ضمن؟ یعنی همرو از مغز خودت تراوش کردی؟


پاسخ:
خیر با کمک از ویکی پدیا به زبان ساده و عینی موضوع را مطرح کردم .

منابع آخر مطلب هستند .

تمام مطلب نوشته خودم هست و مشکلی با فونت پیدا کردم که رفع نشد .
مطلبت نخوندم. دوتا پاراگراف خوندم غلط املایی داشت, بقیشو نخوندم.
پاسخ:
با سپاس از مطرح کردن اشکالات در پی رفع آن هستم .
سلام
بسیار مطلب خوبی بود
از شما بسیار سپاسگذارم
به روز بودن یکی از شروط موفقیته
امیدوارم همواره موفق باشید.
با سپاس فراوان
مطلب خوبی بود، سپاسگذارم
جالب بود 👍
استفاده کردم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی